Klei artieste Belinda Dokter
0 ontdekkers

2013-12-18 17:35:01 door (juanita.wesenhagen.1)

Kort: Belinda's liefde voor gezellige klei figuren, die een lach op je gezicht toveren.

1 reacties

Liefde voor klei

Belinda heeft de liefde voor het kleien in 2000 ontdekt. Op de eerste cursusdag van een beeldhouwcursus wist zij meteen dat dit het materiaal was waar ze al zo lang op zoek naar was. Het werken met klei heeft voor de kunstenares in zekere zin een therapeutisch effect: "De gedachte alleen al dat ik tijd heb om in mijn atelier te kunnen werken, maakt mij op slag vrolijk en er stroomt spontaan een vloedgolf aan inspiratie door mijn lichaam". In haar beeldklei stijl zoekt ze vaak de humor op. Belinda: "Van nature ben ik zeer positief en humoristisch ingesteld. Ik boetseer dan ook vaak sterk overdreven, karakteristieke, voluptueuze mensfiguren. Deze zijn geheel niet in proporties, maar altijd grappig. Ook voelt het erg goed dat mensen hardop moeten lachen bij het zien van mijn beelden; alle positieve reacties die ik vaak over mijn werk krijg, zijn waardevol".

Bewonderaars

De performer heeft niet echt één klei boetseerder die er voor haar uitspringt, omdat keramiek zo divers kan zijn. Dit geldt zowel voor het technische vlak als voor in het eindstadium (de afwerking) van het werk. Zij heeft dan ook bewondering voor veel verschillende keramisten.

Het uitdokteren van de beelden

Belinda 'doktert' haar beelden op de volgende manier uit: "Ik bereid mij zelden voor en ik vind het juist heel belangrijk dat het materiaal zelf, (de klei in dit geval) zijn werk doet. Het spontaan ontstaan van 'iets' en dit op de juiste manier te gaan gebruiken, dat is de uitdaging voor mij. Ik begin meestal met anderhalf of twee pakken grove chamotte klei. Na wat gooi- en smijtwerk begin ik met de grove vorm en werk daar net zo lang aan totdat ik helemaal tevreden ben. Hierna laat ik het beeld leerhard worden zodat ik het uit kan hollen. Vervolgens zet ik het weer in elkaar en werk het af".

De boetseer materialen

Het liefst werkt de kunstenares met een simpel, houten roerstaafje waarmee een schilder de verf roert. Hiermee kan zij heel gemakkelijk vormen maken en het lijkt net alsof ze met het staafje kan schetsen. "Zonder dit simpele, houten stokje, kan ik echt niet", zegt Belinda. Met haar handen vormt ze het fijnere werk, zoals gezichtjes, haren, kleding enz.

Kleuren en bakken van beelden

"Mijn beelden glazuur ik meestal zoals een kunstschilder dat op een doek zal doen. Ik meng alle kleuren samen en laat ze in een vloeiende beweging door elkaar lopen. Voor mij zijn mijn beelden dan ook net schilderijen". De beelden worden op 1060 °C biscuit gebakken en daarna van een glazuur voorzien. Ze worden tussen de 1000 °C en 1140 °C afgebakken; dit hangt samen met het binnen of buiten plaatsen van de beelden. Als een beeld te groot is, wordt het in delen gebakken en na het bakken op een speciale manier aan elkaar gelijmd.

Grootste en zwaarste werk

Haar grootste werk dat ze tot nu toe heeft gemaakt, is een beeld voor buiten. Het is een grote, staande dikke dame van 120 cm hoog en 140 cm breed. Het beeld weegt ruim 130 kilo! Het vervoeren is een hele klus. Alles moet zorgvuldig ingepakt worden, omdat keramiek erg kwetsbaar is. Ook heeft ze weleens voor opdrachtgevers gewerkt.

Wedstrijden

Belinda: "In september 2012 heb ik mee gedaan aan een kleiwedstrijd 'Kunst am Schloss in Ahaus, Duitsland'. Van de 96 kunstenaars die meededen, heb ik de derde prijs behaald. Ik kreeg honderd euro en een eervolle vermelding in verschillende regionale kranten. Ik heb ook deelgenomen aan een 'Masterclass Monumentale Keramiek'. Dit was een vijfdaagse cursus voor gevorderden waarin grote sculpturen werden gemaakt".

Autodidact?

"Ondanks de vele cursussen en workshops die ik in al die jaren heb gevolgd, zullen de mensen mij nog altijd als autodidact blijven zien. Ik heb nu eenmaal geen erkende kunstopleiding genoten. Nu weet ik als geen ander dat juist een autodidact zich meer moet bewijzen. Hierdoor ben ik nog ambitieuzer geworden om mijn doel te bereiken binnen de kunstwereld. Ik wil zowel nationaal als internationaal nog meer bekendheid krijgen en ik hoop hierdoor in de beste galeries te kunnen exposeren".

Beeldentuin en galeries

Soms exposeert Belinda haar werk ook in een beeldentuin. Beelden die speciaal voor buiten bedoeld zijn, worden met geschikte glazuur op een hoge temperatuur (1140 °C) gebakken. Op deze manier worden zij vorstbestendig gemaakt. Twee van Belinda's werken zijn terug te vinden in de Kunst Kalender 2014, georganiseerd door medekunstenaar Jeroen van der Steen. Momenteel staat er werk van de kunstenares in galerie/beeldentuin 't Vosseveen in Albergen. Zij exposeert haar beelden op verschillende voetstukken; voor binnen gebruikt ze meestal mooie, grote, houten gelakte zuilen en buiten staan de beelden op metalen zuilen. In 2013 is de beeldhouwkunstenares een samenwerking met Galerie Rubens aangegaan. Zij heeft hier het hele jaar door exposities. Voor meer informatie: Belinda Dokter

Lees ook:

 

Sasha Herman brengt ons naar een veilige kunst thuishaven. Hij lichtte de happenings van de MADLAB kunstgroep toe.

 

Onderzoek dat leidt tot meer inzicht van kunstvormen.

 

ROTTERDAM - In het centrum van bruisend cultureel stadshart Rotterdam zijn nu ook
de schitterende kalenders van de Kunst Kalender 2014 te vinden.

 

ROTTERDAM - De kunstenaars: Pearl de Bart, Juanita Wesenhagen, Ingrid de Rooij-Swillens, Jeroen van der Steen, Lucienne van Dam,
Bima Engels, Yvonne Kok, Connie Harkema en Trees Wolthers maakten op zaterdag 28 september j.l. sa

Alleen leden mogen reageren, wordt nu lid.

W. Steen 8 jaar geleden

Mijn buurvrouw heeft hier volgens mij model gestaan. Prachtige dames!