Bakken, bakken, bakken.. bij KSART krijgt u de "taste of art" te pakken!
Welkom, voordat u kunt inloggen zet uw cookie instelling aan.
Nieuwe kunstvorm gevonden? Voeg nu een nieuwe kunstvorm toe!
Te gebruiken voor een substantie die cohesie bewerkstelligt of bevordert tussen los samengevoegde materialen; wordt ook gebruikt voor de substantie in een foto of een fotofilm die het uiteindelijke beeldmateriaal vasthoudt. Gebruik 'emulsie' voor de combinatie van fotografisch bind- en beeldmateriaal.
Een kleurloze, transparante, thermoplastische, synthetische hars gemaakt door de polymerisatie van acrylzuur derivaten; wordt gebruikt voor hechtmiddelen, verharders, beschermlagen, vernis en als een bindmiddel in verven.
Fotografisch procédé met albumine als bindmiddel; wordt veel gebruikt voor fotoafdrukken en soms voor lantaarnplaatjes, maar zelden voor negatieven op glas.
Pigmentdruk waarbij een bichromaatverbinding wordt gebruikt die, wanneer die aan licht wordt blootgesteld, het colloïde bindmiddel doet verharden. Onverharde delen kunnen worden afgewassen of weggeschuurd. Het pigment kan worden aangebracht vóór de belichting, of tijdens het ontwikkelen. Hoewel men aan de term dichromaat in de scheikunde tegenwoordig de voorkeur geeft, blijft bichromaat in gebruik in de fotografie.
Een grofkorrelig klastisch gesteente, samengesteld uit hoekige, gebroken steenfragmenten die bij elkaar worden gehouden door een mineraal cement of een fijnkorrelig bindmiddel.
Een middeleeuwse term voor een emulsie van lijmoplossing en gesmolten bijenwas. Het werd in oude recepten gebruikt als bindmiddel voor verf op waterbasis.
Fotografisch procédés met collodium als bindmiddel. Een zilverhalide is de lichtgevoelige agens, het procédé kan worden gebruikt om positieven (ambrotypieën, ferrotypieën) of negatieven te maken.
Elastisch sedimentair gesteente samengesteld uit afgeronde fragmenten die variëren van kleine kiezelstenen tot grote keien in een bindmiddel van kalkhoudend materiaal, ijzeroxide, silica of geharde klei.
Fotografische afdrukken op daglichtpapier met collodium als bindmiddel.
Fotografische afdrukken die albumine (eiwit) als bindmiddel hebben; altijd monochroom.
Fotografische afdrukken met gelatine als bindmiddel, met zilver als het materiaal waaruit het beeld uiteindelijk gevormd wordt. Ze zijn altijd zwart/wit, hoewel ze tot een monochrome kleurschakering getoneerd zouden kunnen worden.
Verf waarbij water meestal de vluchtige stof is, met de verschillende niet-vluchtige substanties (zoals lijnolievernis) in een emulsie als het bindmiddel.
Negatieven vervaardigd met het droge collodiumprocédé, een procédé waarbij het bindmiddel is gedroogd vóór de belichting, of een hygroscopische agens bevat om voldoende vocht vast te houden, zodat het na lange tijd kan worden verwerkt. In Nederland niet tot nauwelijks gekend.
Collodiumprocédé waarbij het bindmiddel is gedroogd vóór de belichting, of een hygroscopische agens bevat om voldoende vocht vast te houden, zodat het na lange tijd kan worden verwerkt; een verbetering van het natte collodiumprocédé, omdat hierdoor het gebruik van een draagbare donkere kamer overbodig werd; wordt gebruikt om negatieven en lantaarnplaatjes te maken.
Ontwikkelgelatinezilverdruk waarbij gebruik wordt gemaakt van zilver in een gelatine-bindmiddel op een glazen fotografische plaat.
Tempera waarbij ei het bindmiddel is, van oudsher alleen het eigeel maar in sommige gevallen ook het eiwit.
Het witte gedeelte van een ei, te onderscheiden van het eigeel. Wordt onder andere gebruikt als bindmiddel voor pigment en in vernissen en stijfsel. Gebruik liever 'albumine' voor dezelfde stof binnen de context van fotografische materialen.
De suspensie van druppeltjes van een vloeistof in een andere vloeistof, waarbij de eerste vloeistof niet oplosbaar is. Het kan ook een mengsel zijn van een vaste of halfvaste substantie met een vloeistof, soms met behulp van een emulgator. In de fotografie duidt het op het mengsel van bindmiddel en uiteindelijk afbeeldingsmateriaal.
Een kleurloze vloeistof die bijvoorbeeld wordt gebruikt als bron voor colloïdaal silica in hitte- en zuurbestendige coatings, of als beschermlaag voor industriële gebouwen en gietvormen, als hechter voor steen en als bindmiddel.
Een gelatine die chemisch zuiverder en fysiek verfijnder is dan de gelatine die gebruikt wordt in voedsel en dienst doet als bindmiddel bij sommige fotografische emulsies
Fotografische procédés waarbij het lichtgevoelige zout gevormd wordt in de vezels van het papier in plaats van in het bindmiddel. Soms alleen bedoeld om ontwikkeld te worden, zoals bij het kalotypie, soms om ook afgedrukt te worden, zoals bij gebonden zoutpapierafdrukken.
Negatieven met gelatine als bindmiddel, met zilver als het materiaal waaruit het beeld uiteindelijk vervaardigd is; kunnen als drager glas hebben ('gelatineplaatnegatieven') of film.
Transparanten met gelatine als bindmiddel, met zilver als het materiaal waaruit het beeld uiteindelijk vervaardigd is.
Negatieven die gelatine als bindmiddel hebben op een drager van glas.
een doorschijnende goudkleurige hars die bestaat uit een gele harsachtige component en een heldere in water oplosbare gom, geproduceerd door verschillende bomen van het geslacht Garcinia afkomstig uit India, Thailand, Cambodja, Vietnam en Sri Lanka. Guttegom werd als een gele pigment al in de 8e eeuw in Azië en Japan. Het werd regelmatig naar Europa geïmporteerd in de 17e eeuw. Het wordt verkocht in de vorm van doffe, bruin-gele cakes of klontjes die, wanneer in poedervorm, een rijke gouden kleur hebben. De gom uit koolhydraat fungeert als een natuurlijke bindmiddel. Guttegom wordt gebruikt als een transparante kleurstof in glazuren, vernissen en waterverven. De gele kleur verdwijnt bij blootstelling aan licht of ozon. In sommige gevallen kan de kleur herstellen wanneer in het donker geplaatst wordt.
Patronen zonder de conventionele metalen huls; de aandrijflading wordt in plaats daarvan vermengd met een bindmiddel, waardoor het een hard blokje wordt dat naar wens kan worden gevormd, waarna de kogel wordt verzonken aan de voorkant en aan de achterkant een slaghoedje wordt vastgezet.
Het vullen of afwerken met behulp van voegspecie. In de specifieke context van mozaïekonderhoud het aanbrengen van een vloeibaar bindmiddelmengsel in de ruimte tussen voorbewerkte lagen.
Beton gemaakt van een mengsel van kalk, zand en grind. Het werd overal gebruikt voordat het kalkbindmiddel werd vervangen door portlandcement.
Verwijst naar pigment in een bindmiddel, bijvoorbeeld inkt, water of olie. De term wordt vaak gebruikt om te verwijzen naar media in de Aziatische kunst (bijvoorbeeld 'inkt en kleur op papier').
Apparaten om pigment door een bindmiddel te verspreiden, bestaande uit een ronddraaiende cilinder die het pigment, het bindmiddel en kogels of kiezelstenen bevat.
De toestand of eigenschap opgebouwd te zijn uit korreltjes of deeltjes of die te dragen. Wordt met betrekking tot de structuur van verflagen gebruikt voor verf die bijna volledig uit pigmentdeeltjes bestaat, met weinig of geen bindmiddel.
Waterverf die bestaat uit pigmenten met dierlijke lijm of caseïne als bindmiddel. Lijmverf wordt sinds de tijd van de oude Egyptenaren gebruikt voor het verven van muren en huizen en het schilderen van theaterdecors. Dit type verf is zelden gebruikt voor ezelschilderen.
Een veelgebruikte, drogende olie die als oplosmiddel in verf wordt gebruikt; verhardt in de loop van enkele weken wanneer delen van de olie polymeriseren en een onoplosbaar bindmiddel vormen.
Een bindmiddel of geleiachtig medium voor olieverf, dat in de jaren veertig in de Verenigde Staten werd geïntroduceerd door Jacques Maroger, een kunstschilder en conserveringsdeskundige.
Negatieven op glas gemaakt volgens het natte collodiumprocédé. Het collodium diende als bindmiddel van de lichtgevoelige laag op het glas. Het collodium werd opgelost in een mengsel van ether en alcohol en vervolgens op de plaat uitgevloeid. Door onderdompeling van de plaat in een oplossing van zilvernitraat werd het lichtgevoelige zilverjodide gevormd. De plaat moest daarna, in natte toestand, meteen worden belicht in de camera, aangezien de lichtgevoeligheid tijdens het drogen van het collodium afnam. Het negatief moest direct in de belichting ontwikkeld worden.
Fotografische procédés waarbij gebruik wordt gemaakt van natte collodium als bindmiddel; de collodiumemulsie moet worden aangebracht op de ondergrond, vervolgens belicht en dan ontwikkeld worden voordat de collodium is opgedroogd. Een zilverhalide is de lichtgevoelige agens, en het procédé kan worden gebruikt voor het maken van zowel positieven als negatieven.
Waterige pap van fijngemalen papier met een klevend bindmiddel. Kan ook stroken papier bevatten en is soms versterkt met textiel, samengeplakt met een natte kleefstof. Met deze pap wordt een object gevormd, dat een vaste vorm aanneemt zodra de kleefstof opdroogt. Het object kan dan worden geschuurd, geglazuurd en geschilderd. Dergelijke objecten zijn zeer duurzaam; ze kwamen tot ontwikkeling in Azië en waren vanaf de 17de eeuw gemeengoed in Europa en daarbuiten.
Kunstwerken meestal op een papieren of perkamenten (papier) ondergrond waarop de voorstelling is aangebracht met behulp van tekenkrijt gemaakt van gemalen pigment dat elkaar gehouden wordt met een bindmiddel, meestal olie of water en gom.
Kleurkrijt bestaande uit pigment, gemengd met net genoeg waterachtig bindmiddel om het samen te houden. Wordt gebruikt bij tekenen.
Kunstenaars die zijn gespecialiseerd in het maken van pastels: kunstwerken die worden gemaakt met kleurkrijt van droge kleurstof vermengd met een kleine hoeveelheid bindmiddel van olie of van water en gom.
Bindmiddel dat door restauratoren wordt gebruikt om gaten in schilderijen te dichten of te vullen.
Middel dat wordt gebruikt om metaal te polijsten of te poetsen, oorspronkelijk bestaande uit bitterkalk met 18 tot 25% verzeepbaar vet als bindmiddel.
Beton waarin een organisch polymeer als bindmiddel dient.
Een witte pasta van titaanwit en ander wit of inert pigment in een polymeer bindmiddel.
Het cementachtige bindmiddel voor de meeste gestructureerde soorten beton, verkregen door het verpulveren van klinker die hoofdzakelijk bestaat uit hydraulische calciumsilicaten; bevat calciumsulfaat als meegemalen toevoeging.
Een harde, broze hars van de Callitris quadrivalvis, een conifeer; wordt veel gebruikt voor het maken van beschermende en decoratieve deklagen en als bindmiddel in olieverf.
Bladgoud dat tot poeder is vermalen en is vermengd met honing of een ander bindmiddel. Werd gebruikt om een poedereffect te creëren op lederen boekbanden, om goudversieringen te repareren of te herstellen en om manuscripten te vergulden. Oorspronkelijk verpakt in mosselschelpen, maar later in plastic houders in de vorm van een mosselschelp of in de vorm van een tablet of een blokje.
Zwaar, stroperig materiaal dat ontstaat door de polymerisatie van een olie, bijvoorbeeld lijnzaadolie; wordt voornamelijk gebruikt in bindmiddelen voor verf en vernis. In tegenstelling tot ruwe olie vergeelt deze olie niet met ouderdom.
Een oliehoudende hars of balsem die afkomstig is van Centraal-Europese sparren, die door kunstenaars wordt gebruikt als ingrediënt voor bindmiddelen en mastiek- en andere vernissen.
Het aanbrengen van bladmetaal, metaalpoeder dat meteen op een oppervlak wordt aangebracht, metaalpoeder dat met een bindmiddel wordt gemengd of een andere vorm van metaal op een oppervlak om het op zuiver of ingelegd metaal te laten lijken.
Te gebruiken voor compositiemateriaal gemaakt van vezels in een bindmiddel, zoals bij sommige soorten versterkt plastic.
Een donkerbruin tot zwart plakkerig residu dat voornamelijk ontstaat bij de zuivering van ruwe olie; wordt gebruikt als het bindmiddel in asfaltbeton.
Procedé voor het maken van fotografische afdrukken waarbij gebruik gemaakt wordt van afdrukpapier dat lichtgevoelige uranium- en zilverzouten in een collodiumbindmiddel bevat.
Fotografische procédés waarbij gelatine als bindmiddel gebruikt wordt en zilver als het materiaal waarmee het beeld gevormd wordt. Als drager wordt een glazen plaat (waarvoor de term 'droge gelatineplaatprocédés' wordt gebruikt) of een film toegepast.