Associaties voor emulsie

Toegevoegd op: 16-8-2017

De suspensie van druppeltjes van een vloeistof in een andere vloeistof, waarbij de eerste vloeistof niet oplosbaar is. Het kan ook een mengsel zijn van een vaste of halfvaste substantie met een vloeistof, soms met behulp van een emulgator. In de fotografie duidt het op het mengsel van bindmiddel en uiteindelijk afbeeldingsmateriaal.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Een asfaltemulsie in wateroplossing; wordt onder meer gebruikt voor vloerbedekking, het verven van buizen en het waterdicht maken van betonnen muren.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Een grondlaag die wordt gemaakt door kalkmortel en olie te laten verbinden of te emulgeren.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Een suspensie van een harsachtig, olieachtig, vettig of wasachtig materiaal in een waterachtig stof.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Additieve kleurenrastermethode waarbij een kleurenraster wordt gebruikt met een onregelmatig patroon, gevormd uit gekleurde zetmeelkorrels. Het raster is aangebracht op een glasplaat en de bovenzijde van het raster is bedekt met een panchromatische zwart-wit emulsie. De afbeelding is zichtbaar door het glas en kan vanaf de emulsiekant worden bekeken.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Een proteïne die oplost in water en alcohol en wordt verkregen uit bloed, ei of melk; wordt gebruikt in hechtmiddelen, lakken, beschermlagen en vernis en als een zuiveringsmiddel voor looizuur en emulsies in olie.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Een hard thermoplastisch wit poeder dat wordt gebruikt als een droogmiddel, verdikkingsmiddel, emulgator en matteermiddel in verven en vernissen; bovenmatige hoeveelheden vormen een zachte, niet-bindende folie. Aluminiumstearaat wordt ook gebruikt om stoffen, touwen, papier, leer, beton en stucwerk waterdicht te maken. Het wordt gebruikt als een ingrediënt van fotografische emulsies. Het vormt gel met terpentijn, terpentine en oliën.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Fotografisch materiaal uitgevonden door George Eastman, dat bestaat uit een emulsie van gelatinebromide over gewone gelatine; voor het eerst gebruikt in 1888 op een papieren ondergrond en later op een nitrocellulose film.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Daglichtpapier van gelatinechloride. Het oorspronkelijke aristopapier was eenvoudig papier dat was geprepareerd met een substraat van barium en bedekt met een collodio-chloride- of zilveremulsie. De term werd voor het eerst gebruikt in de jaren 80 van de 19de eeuw.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Glasdia's met een positief kleurenbeeld bestaande uit een coating van aardappelzetmeelkorreltjes, geverfd in de complementaire kleuren oranje, rood, violet en groen, waar overheen een zwart-wit zilvergelatine emulsie is aangebracht. Autochroomplaten waren van 1907 tot 1931 in de handel.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Radiografie waarmee wordt vastgesteld waar en in welke mate radioactieve stoffen of stoffen die radioactief zijn gemaakt om te kunnen worden opgespoord, zich in een bepaald object bevinden, wanneer de straling die door deze stoffen wordt uitgezonden, inwerkt op een fotografische emulsie die in nauw contact staat met het object. Wanneer autoradiografie op een schilderij wordt toegepast, kan op grond van de halveringstijden de plaatsing van bepaalde pigmenten worden vastgesteld.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Fotopapier voorzien van een coating met wit bariumsulfaat, dat tot doel heeft de fotografische emulsie niet in het papier te laten wegzinken. De witte barietlaag maakt het gemakkelijker verschillende oppervlakte structuren aan het papier mee te geven.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Te gebruiken voor een substantie die cohesie bewerkstelligt of bevordert tussen los samengevoegde materialen; wordt ook gebruikt voor de substantie in een foto of een fotofilm die het uiteindelijke beeldmateriaal vasthoudt. Gebruik 'emulsie' voor de combinatie van fotografisch bind- en beeldmateriaal.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Kleurenfilm van twee aparte emulsielagen die in overeenstemming met elkaar zijn aangebracht. Gebruik 'integraal bipack' voor films met integrale emulsie in twee lagen.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Een geel, niet in water oplosbaar poeder (AgBr), dat donkerder wordt bij blootstelling aan licht, het resultaat van een reactie van zilvernitraat en een bromide. Het werd hoofdzakelijk gebruikt bij de vervaardiging van fotografische emulsie vanaf circa 1875-1880.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Een middeleeuwse term voor een emulsie van lijmoplossing en gesmolten bijenwas. Het werd in oude recepten gebruikt als bindmiddel voor verf op waterbasis.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Verwijst in specifieke zin naar foto's die zijn gemaakt op basis van een met de hand gekleurd positief beeldprocedé, zoals dat vanaf de jaren 80 van de 19de eeuw tot en met 1920 in gebruik was. Het bedoelde effect is dat van een schilderij op glas. Een albuminedruk wordt gehecht aan een gebogen stuk glas en het papier aan de achterzijde wordt tot aan de emulsielaag weggeschuurd. Dan wordt er een laagje olie aangebracht om het geheel doorschijnend te maken, waarna op de achterzijde de kleuren in detail worden aangebracht. Na het drogen wordt een tweede laag gebogen glas toegevoegd en met kleuren in brede banen beschilderd. Daarachter wordt een laag wit materiaal bevestigd, waarna het geheel aan elkaar wordt gelijmd. Het glas, de oplossingen en de kleefmiddelen waren tot aan de Eerste Wereldoorlog vrij in de handel verkrijgbaar. Het procedé was gebaseerd op 18de-eeuwse met de hand gekleurde gravures, de zogeheten mezzotintschilderijen.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Fotopapier gecoat met zilverchloride emulsies, doorgaans gemaakt van gelatine maar soms van collodium. Het werd ontworpen om een fotografische afdruk van een negatief te maken, niet door chemicaliën te gebruiken, maar alleen door licht te laten vallen op lichtgevoelig materiaal. Het was zeer in trek, vooral voor portretfotografie, vanaf de jaren 80 van de 19de eeuw tot de late jaren 20 van de 20ste eeuw toen ontwikkelpapier aan populariteit won. Omdat het papier in contact moest staan met het negatief totdat de afbeelding volledig zichtbaar was, kon pas met een tweede afdruk worden begonnen als de eerst was voltooid. Op daglichtpapier gemaakte foto's kunnen glanzend of mat zijn, en zijn doorgaans warm van toon.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Verf waarbij water meestal de vluchtige stof is, met de verschillende niet-vluchtige substanties (zoals lijnolievernis) in een emulsie als het bindmiddel.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Substantie die de vorming en stabilisatie van een emulsie bevordert.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Het aanbrengen van de emulsie van een kleurenafdruk die is gemaakt met een overdrachtsprinter op een ander materiaal waar de emulsie aan blijft plakken, gewoonlijk papier.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Methode voor het ontwikkelen van foto's, waarbij een afdruk met een gelatine-emulsielaag wordt gedroogd, terwijl deze in contact staat met een gepolijst oppervlak, zodat de gelatine een zeer glanzend oppervlak behoudt.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Kleuradditieprocédé voor het verkrijgen van diapositieven op een panchromatische zwart-wit emulsie met behulp van een kleurlaag van rode en groene cirkels tegen een blauwpaarse achtergrond.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Een gelatine die chemisch zuiverder en fysiek verfijnder is dan de gelatine die gebruikt wordt in voedsel en dienst doet als bindmiddel bij sommige fotografische emulsies

Toegevoegd op: 16-8-2017

Platen van glas, metaal, porselein of een ander materiaal, die zijn bedekt met een lichtgevoelige fotografische emulsie.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Papier voor het maken van fotografische afdrukken dat bestaat uit een basismateriaal met een (gebroken) wit oppervlak dat is gecoat met een of meer emulsielagen.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Schildersmateriaal bestaande uit gemalen pigmenten in een emulsiedrager waarvan het olieachtige bestanddeel lijnolie of standolie is, of meestal een mengsel van standolie en damarvernis; geëmulgeerd met een Arabische gomoplossing en glycerine.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Een wit, kristallijnen, in water oplosbaar, bitter, corroderend, giftig poeder (AgNO3), dat ontstaat wanneer zilver wordt opgelost in salpeterzuur. Het werd hoofdzakelijk gebruikt bij de vervaardiging van fotografische emulsies of spiegels.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Een wit, granulair, niet in water oplosbaar poeder (AgCI), dat donkerder wordt bij blootstelling aan licht, het resultaat van een reactie van zilvernitraat en een chloride. Het werd hoofdzakelijk gebruikt bij de vervaardiging van fotografische emulsies en antiseptische zilverpreparaten vanaf circa 1895-1900.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Kleurenfilm die bestaat uit één emulsie van twee lagen. Gebruik 'bipack' voor films met twee aparte emulsielagen die in overeenstyemming met elkaar zijn aangebracht.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Kleurenfilm die bestaat uit één integrale emulsie van drie lagen. Gebruik 'tripack' voor films met drie aparte emulsielagen die in overeenstemming met elkaar zijn aangebracht.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Het vullen van de vezels van licht leer, zoals het leer dat wordt gebruikt voor handschoenen, met een emulsie van oliën of vet en water om de vezels waterafstotend en flexibel te maken; wordt onderscheiden van 'touwen', het introduceren van vettige substanties in zwaar leer.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Afdruktechniek gebaseerd op de lichtgevoeligheid van ijzerzouten die naast zilverzouten in de emulsie voorkomen. Het beeldvormende zilver ontstaat onder invloed van de belichte ijzerzouten. Na het ontwikkelen ontstaat een metalliek zilveren afbeelding. Met verschillende ontwikkelaars kan men ook zwarte, bruine, paarse of kastanjebruine tonen aanbrengen.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Een subtractief kleurveranderingsproces waarbij gebruik wordt gemaakt van een film met een integraal tripack van zwart-wit emulsies, waarbij elke laag gevoelig is gemaakt voor een andere primaire kleur. De film bevat geen verfstoffen; de kleurenontwikkelagens en kleurenkoppelaars worden bij de ontwikkeling toegevoegd, waarbij elke laag apart wordt geverfd en gebleekt door zorgvuldig gecontroleerde ontwikkeling door drie machines, met aparte droging tussen elke machine. Gebruik 'tweekleurenprocédés' voor het tweekleuren-Kodachrome procédé.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Matte acrylaatemulsieverf; is uitermate goed bestand tegen verwering en zeer stootvast.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Fotografische procédés waarbij gebruik wordt gemaakt van natte collodium als bindmiddel; de collodiumemulsie moet worden aangebracht op de ondergrond, vervolgens belicht en dan ontwikkeld worden voordat de collodium is opgedroogd. Een zilverhalide is de lichtgevoelige agens, en het procédé kan worden gebruikt voor het maken van zowel positieven als negatieven.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Tempera waarvan het oplosmiddel wordt gevormd door een water-in-olie emulsie in plaats van de meer gangbare olie-in-water emulsie.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Bichromaire fotografische procédés waarbij de eigenschap van een aan licht blootgestelde en in koud water gedompelde emulsie wordt benut om hoeveelheden vette inkt op te nemen of af te stoten afhankelijk van de mate van belichting. De eerste afdruk kan het eindproduct zijn, maar ook een drukvorm voor het overbrengen van de afbeelding op een andere ondergrond.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Fotografische beelden die men maakt door een negatief af te drukken op een glazen plaat met een laagje zilveremulsie. De achterkant van de glasplaat werd beschilderd met bananenolie gemengd met goud of bronspoeder om de afdruk een gouden tint te geven. Edward Sheriff Curtis (1868-1952) maakte deze techniek populair.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Fotopapier met een basismateriaal van vezels, tweezijdig gecoat met een plastic hars. De plastic hars voorkomt dat het basismateriaal waswater en oplossingen absorbeert die tijdens de verwerking worden gebruikt. De coating aan de emulsiezijde bevat meestal wit pigment om een achtergrond te creëren voor de afbeelding en de coating aan de andere kant is doorgaans transparant. De voordelen van RC-papier zijn een korte wastijd, een lager waterverbruik en een korte droogtijd.

Toegevoegd op: 16-8-2017

De gedeeltelijke omkering van een zwart-wit- of kleurenafbeelding, veroorzaakt door blootstelling van de afbeelding aan licht tijdens de ontwikkeling. De uiteindelijke afbeelding bevat zowel positieve als negatieve tonaliteiten of kleuren. Het proces werd in 1862 ontdekt door de Franse wetenschapper Armand Sabattier. Gebruik 'solarisatie' voor het vergelijkbare effect dat wordt veroorzaakt door overbelichting van fotografische emulsies.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Toonomkering in foto's, veroorzaakt door een zeer grote mate van overbelichting van fotografische emulsie. Echte solarisatie treedt zelden op in moderne emulsies en wordt het vaakst aangetroffen in vroege daguerreotypen. Gebruik 'Sabattiereffect' voor het vergelijkbare effect dat optreedt bij blootstelling van emulsies aan helder licht tijdens ontwikkeling in plaats van op het moment van camerabelichting.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Daglichtpapier van gelatine-emulsiechloride dat in 1892 door Eastman Kodak Co. werd ontwikkeld voor gebruik door amateurs. Dit papier werd gaandeweg verbeterd en was het meest succesvolle papier in zijn soort. Het was op sommige plekken verkrijgen tot laat in de jaren 60 van de twintigste eeuw, ten minste twee decennia nadat men was gestopt met het fabriceren van alle overige vergelijkbare papiersoorten.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Substantie die wordt toegevoegd aan bijvoorbeeld voedsel, verf of chemische verbindingen om bederf, het uiteenvallen van een emulsie of het verlies van gewenste eigenschappen te voorkomen.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Film of fotopapier waarmee de beelddragende emulsie in zijn geheel kan worden verwijderd van het basismateriaal, meestal om deze over te brengen op een andere, steviger of transparanter drager. Eastman American Film, die in 1885 op de markt kwam, was de eerste aftrekfilm met gelatine-emulsie van betekenis.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Verf bestaand uit een emulsie van vettige en waterige bestanddelen. De standaardemulsie bestaat gewoonlijk uit eigeel en water; er worden ook varianten gebruikt met een heel ei, lijnzaadolie, caseïnelijm, gom of was.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Fotografische kleurenfilm van drie aparte emulsielagen die in overeenstemming met elkaar zijn aangebracht. Gebruik 'integraal tripack' voor films met één integrale emulsie van drie lagen.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Fotografische procédés waarbij een afbeelding met additieve kleuren wordt gemaakt met behulp van een raster van minuscule rode, groene en blauwe filters om de onderlinge intensiteit van elke tint op te nemen op een panchromatische zwart-witemulsie die wordt verwerkt om transparantie te verkrijgen. Als ze door een soortgelijke filter worden bekeken is van elke filter de tint zichtbaar waarvan de intensiteit is gemoduleerd door het zilverbeeld.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Een geel poeder (Ag3PO4), dat bruin kleurt bij verhitting of blootstelling aan licht; oplosbaar in zuur en zeer moeilijk oplosbaar in water. Het werd gebruikt bij de vervaardiging van fotografische emulsies en geneesmiddelen.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Een lichtgeel en onoplosbaar poeder, AgI, dat donker wordt als het aan licht wordt blootgesteld. Het ontstaat door de reactie van zilvernitraat met een jodide. Het werd vanaf 1875-1880 voornamelijk gebruikt bij de productie van fotografische emulsies.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Een subtractief kleurfotografisch procédé waarbij kleurstoffen die in de emulsie aanwezig zijn, worden gebleekt, waardoor alleen die kleurstoffen achterblijven die overeenkomen met de kleur van de afbeelding.