Associaties voor filmer

Toegevoegd op: 16-8-2017

Te gebruiken voor makers van persoonlijke, zelfstandig geproduceerde films, die verantwoordelijk zijn voor het ontwerp, de sponsoring en uitvoering van alle aspecten van de film.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Filmers die speelfilms maken zonder financiële steun van een grote filmstudio. In het algemeen hebben ze meer artistieke invloed op de projecten dan filmers die wel vanuit een grote studio werken.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Beschrijft videoband met een beeldbreedte van 3/4 inch (19,7 mm). Jarenlang gebruikt door professionele filmers, tot de komst van compactere formaten met een betere beeldresolutie.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Beschrijft speelfilm met een beeldbreedte van 8 millimeter (smalfilm), de smalste beeldbreedte die voor dergelijke films beschikbaar is. Het formaat werd in 1932 geïntroduceerd voor gebruik door amateurfilmers en voor thuisgebruik, en werd eveneens omarmd door avant-garde- en undergroundfilmers, vanwege de betrekkelijk lage kosten van het filmmateriaal en van het ontwikkelen ervan. Sinds het midden van de jaren 60 is standaard 8-millimeterfilm vrijwel overal verdrongen door Super 8-film.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Gebeurtenissen waarbij speelfilms worden vertoond om nieuwe producties of werk uit een bepaald genre of land, uit een bepaalde periode of van een bepaalde filmer of acteur onder de aandacht te brengen. Vaak zijn er ook discussies, panels, seminars en presentaties door filmers, acteurs, filmcritici of filmdeskundigen. Filmfestivals vinden op gezette tijden plaats en duren een aantal dagen of weken. Bij sommige filmfestivals is er sprake van een wedstrijdelement en worden er prijzen uitgereikt, maar dat is niet altijd het geval.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Denkwijze die ontstond in de late jaren 50 van de 20ste eeuw onder Franse filmers, onder wie Louis Malle, François Truffaut, Alain Resnais en Jean-Luc Godard. De stroming is het meest bekend vanwege de bijbehorende theorieën die waren gebaseerd op het idee dat regisseurs die hun films domineerden de auteur en maker van de film werden. De stijl kenmerkt zich door innovaties in het editen van film, bijvoorbeeld snelle scènewisselingen of springers, die zorgen voor verwarrende, disjunctieve effecten in de vertelling als geheel.