Associaties voor geologie

Toegevoegd op: 16-8-2017

De wetenschap die zich bezighoudt met de fysische geschiedenis van de aarde, de stenen waar zij uit bestaat en de fysische veranderingen waar zij aan onderhevig is en is geweest.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Te gebruiken voor de studie van individuele geologische structuren zoals anticlinen, overschuivingen en liniëringen. Gebruik `tektoniek (geologie)' voor de studie van grootschaliger delen van de aardkorst.

Toegevoegd op: 16-8-2017

De studie en het beoefenen van archeologie met gebruik van de methoden en theorieën van de geologie.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Verwijst naar gecombineerde software- en hardwaresystemen voor het relateren en verzamelen van gegevens met betrekking tot verschijnselen die verband houden met de positie ten opzichte van de aarde. Vaak kunnen dergelijke systemen tijdsgerelateerde gegevens of gegevens met betrekking tot geologie, ecologie, meteorologie, landgebruik, demografie, transport of andere gegevens over bestaande geografische basisgegevens heen projecteren. De gegevens worden meestal gepresenteerd in de vorm van landkaarten of tabellen, in kleur op een computerscherm weergegeven, of afgedrukt.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Wetenschap die zich bezighoudt met de reliëfkenmerken van het aardoppervlakt op het land en onderzee, die er een algemene interpretatie van tracht te geven door middel van de principes van de fysische geografie in de omschrijvende aspecten en van structurele geologie in de verklarende stadia.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Geologen die zich bezighouden met de reliëfkenmerken van het aardoppervlak, op het land en op de zeebodem, en een generieke interpretatie van deze kenmerken proberen te geven op basis van de fysische geografie voor de beschrijvende aspecten en de structurele geologie voor de verklarende fase.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Zij die geschoold zijn in of werkzaam zijn op het gebied van de geologie, de wetenschap die zich bezighoudt met de fysische geschiedenis van de aarde, de stenen waaruit deze bestaat en de fysische veranderingen waaraan deze onderhevig is en is geweest.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Term uit de 16e eeuw voor de algemene wetenschap die de globale kenmerken van het heelal, zowel de hemelen als de aarde, omschrijft en in kaart brengt en die in zich verenigt wat tegenwoordig onder astronomie, geografie en geologie valt.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Wordt gebruikt voor milieus aan de randen van watermassa's, die worden beïnvloed door factoren van zowel het land als het water. Gebruik 'oevers (aardoppervlakten)' of 'kustlijnen' met betrekking tot de geologie of geografie van kuststreken.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Locaties waar meestal erg verwoestende wapens tot ontploffing worden gebracht op een afstand van het waarnemingspunt; wordt ook gebruikt voor plaatsen waar wetenschappelijk veldonderzoek wordt uitgevoerd, zoals bijvoorbeeld in de archeologie of geologie. Gebruik 'testterreinen' voor complexen waar wapens worden uitgetest onder scherp toezicht.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Verwijst naar een overgangsperiode en cultuur uit de late Bronstijd in Italië. Deze kenmerkt zich door permanente nederzettingen, crematieplaatsen en kenmerkende bronzen en barnstenen objecten. Deze cultuur valt gedeeltelijk samen met de Proto-Villanova cultuur. De term moet niet worden verward met de homografische term die wordt gebruikt binnen de geologie als verwijzing naar een serie opeenvolgende lagen uit het Pleistoceen.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Te gebruiken voor de bestudering van het patroon, de vorm en evolutie van grootschalige delen van de aardkorst, zoals bekkens, verstoorde gordels, landtongen en continentale platten. Gebruik 'structurele geologie' voor de studie van kleinere, afzonderlijke geologische structuren.