Associaties voor onderwijs

Toegevoegd op: 16-8-2017

Te gebruiken voor het gebied binnen het onderwijs waar professionele architecten worden opgeleid.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Onderwijs voor gehandicapte of begaafde leerlingen die op intellectueel, lichamelijk, emotioneel of sociaal niveau andere kenmerken vertonen dan diegenen die met de gangbare methoden, faciliteiten of materialen kunnen worden onderwezen.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Vervolgonderwijs dat leidt tot een formele graad of certificaat.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Verwijst in het algemeen naar het onderwijs in en de studie naar een of meerdere beeldende kunsten op alle niveaus, dus inclusief de lessen van amateurs en professionals, en van kunstleraren.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Tak van het onderwijs die de periode beslaat vanaf de kleuterschool tot en met groep 3.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Tak van het onderwijs die de middelbare schoolperiode beslaat van de eerste tot de vierde, vijfde of zesde klas.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Te gebruiken voor het vakgebied dat zich bezighoudt met het gehele proces van het overbrengen van kennis, attitudes, vaardigheden of sociaal gewaardeerde karakter- of gedragseigenschappen. Gebruik 'opleiden' voor de specifieke activiteiten die betrekking hebben op het doelbewust overdragen van kennis, vaardigheden of sociale normen aan anderen.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Verwijst naar een gebouw, een deel van een gebouw of een complex waarin opleidingen en educatie worden gegeven. Het gaat niet per se om officieel onderwijs.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Instellingen waar opleidingen en educatie worden gegeven. Het gaat niet per se om officieel onderwijs.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Complexen van schoolgebouwen en andere faciliteiten; gebruik een specifiekere term waar mogelijk.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Gebouwen of groepen gebouwen die zijn bestemd voor het geven van onderwijs.

Benadering van kunstonderwijs, gebaseerd op de integratie van de vier disciplines toegepaste kunst, kunstkritiek, kunstgeschiedenis en esthetica.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Omvat activiteiten en ervaringen die zijn bedoeld om veranderingen te bewerkstelligen op het gebied van de ontwikkeling van kinderen vanaf de geboorte tot aan de eerste jaren van het basisonderwijs.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Formeel of informeel onderwijs voorafgaande aan het basisonderwijs.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Tak binnen het onderwijs die de periode beslaat vanaf de kleuterschool of groep 1 tot en met groep 6, 7 of 8.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Onderwijsinstellingen voor onderwijs aan en/of verzorging van kinderen voordat ze kunnen worden toegelaten tot de basisschool.

Toegevoegd op: 16-8-2017

De studie van talen anders dan de moedertaal van de studenten, met de bedoeling om een bepaalde mate van vaardigheid in het gebruik van deze talen te verwerven.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Te gebruiken voor al het onderwijs na de middelbare school.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Formeel of informeel onderwijs bedoeld voor personen die de onderwijsplichtige leeftijd zijn gepasseerd en waar voornaamste bezigheid niet langer het volgen van onderwijs is; hieronder valt ook basis-, vak- of vervolgonderwijs, onderwijs gelijk aan middelbare schoolniveau en schriftelijke cursussen.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Verwijst in algemene zin naar de universitaire gemeenschap; in meer specifieke zin worden bedoeld de hooggeplaatste leden van deze gemeenschap, het universitaire leven en het universitair onderwijs. Gebruik 'academies' voor lokale instellingen voor hoger onderwijs of voor academische groepen die tot één gemeenschappelijke administratieve structuur behoren.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Verwijst naar de kunst en cultuur die zijn verbonden met de islamitische Berberdynastie die regeerde in Noord-Afrika en zuidelijk Spanje (1130-1269). Deze periode is opmerkelijk omdat het voor het eerst was dat de hele Maghrib was verenigd onder één dynastie. De Almohads stonden op tegen de Almoravids in 1121 en veroverden Marrakesh in 1147. De dynastie verloor macht toen ze werd verslagen door Alfonso VIII in 1212, waarbij Andalusië verloren ging, en in 1269, toen men Marrakesh kwijtraakte aan de Berberse Marinids. De Almohad-hoven in Marrakesh en Sevilla waren centra van islamitische kunst en islamitisch onderwijs, vooral op het gebied van filosofie. Almohad-architectuur staat bekend om de combinatie van puriteins, eenvoudig ontwerp en overvloedige decoratie. Er werden enorme congregationalistische moskeeën gebouwd in Sevilla, Rabat en Marrakesh. Eenvoudige interieurs worden verlucht door middel van weelderige, gelobde bogen en andere details. Herhaald gebruik van een architecturale eenheid zoals een arcade of nis om gerichte doorkijkjes en een diep gevoel van ruimte te creëren, is een andere kenmerkende eigenschap. Sobere exterieurs contrasteren sterk met de rijk geïllustreerde, gigantische vierkante minaretten (laat 12de eeuw) van de drie moskeeën. Deze minaretten zijn rijkelijk voorzien van venstervormige openingen en elke zijde heeft verschillende rasterontwerpen die zijn uitgevoerd in verhoogd metselwerk. De moskee van Tinmal, met zijn karakteristieke Maghribi T-vorm, wordt beschouwd als een Almohad-meesterwerk. De locatie van de minaret achter de mihrab is een belangrijke vernieuwing van Tinmal. Almohad-moskeeën zijn gewoonlijk vergroot ten koste van hun binnenhoven. Andere kunsten zoals het maken van boeken, metaalwerken en luxe weefsels floreerden eveneens. Verschillende exemplaren van de Koran tonen aan dat papier tijdens deze periode perkament begon te verdringen. Een boekband op een prachtige, meerdelige Koran (1256) is het vroegst gedateerde voorbeeld van goudsierdruk. In textilia is net als in boekbanden een voorkeur te zien voor geometrische patronen.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Verwijst naar een hindoeïstische geloofsgemeenschap en hervormingsbeweging die in 1875 in Bombay is gesticht door de brahmaan Dayananda Sarasvati. Zijn volgelingen, die streven naar een terugkeer tot de oorspronkelijke zuiverheid van het hindoeïsme zoals dat te vinden is in de Veda’s, zijn tegen beeldenverering, kinderhuwelijken, polygamie en betekenisloze rituelen. Dayananda's boek Vedabhashya bevat zijn uitleg van de Veda’s, de oudste hindoegeschriften. Arya Samaj draagt een morele visie van vriendelijkheid en goede wil jegens allen uit. Arya Samaj, thans een wereldwijde organisatie, is ook tegenstander van het traditionele hindoeïstische kastenstelsel en zet zich in voor de bestrijding van godsdienstig en sociaal onrecht. Volgelingen van Arya Samaj hebben ook het nieuwe idee geïntroduceerd om mensen met andere geloofsovertuigingen te bekeren tot het hindoeïsme. In 1893 was er een schisma tussen conservatieve en liberale volgelingen die het niet eens werden over de vraag of zij traditionele of moderne vormen van onderwijs moesten propageren en of ze al dan niet vegetarisme moesten bepleiten. De beweging werd later nationalistisch en kwam in botsing met sikhs en moslims, vooral in Punjab rond de scheiding van India en Pakistan in 1947.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Ruimten voor het bewaren of het gebruik van audiovisuele apparatuur als hulpmiddel voor bij het onderwijs.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Een religie die in de jaren 60 van de 19de eeuw is ontstaan uit de Perzische islamitische Babigemeenschap. Zij werd gesticht door Bahaullah, die zei dat hij de profeet was die door Ali Mohammed Shirazi, grondlegger van het Babigeloof, was voorzien. Het bahaïsme benadrukt niet alleen sociale doelen maar ook spirituele waarheden: de enkelvoudigheid van God, de eenheid van alle geloven, de harmonie van alle mensen, universeel onderwijs, trouw aan het wereldlijk gezag, het belang van een persoonlijk geweten en de onvermijdelijke eenwording van de mensheid. Vanwege dit vertrouwen in de eenheid van geloof en mensheid is elke vorm van vooroordeel onaanvaardbaar en wordt culturele diversiteit verwelkomd. Aanhangers worden aangemoedigd zelf op zoek te gaan naar de religieuze waarheid; daarom worden wetenschappelijke ontdekkingen niet onverenigbaar geacht met het geloof in het bahaïsme. Tot de bahaïstische doelstellingen behoort het streven naar een wereldregering die een einde maakt aan extreme armoede en rijkdom; dit doel zou dichterbij moeten worden gebracht met een universele hulptaal. Bahaullah verklaarde dat God zelf onkenbaar is maar zich heeft gemanifesteerd als Abraham, Mozes, Zoroaster, Boeddha, Jezus Christus, Mohammed en de Bab, met Bahaullah als de ultieme verschijning. Er bestaan geen sacramenten, pastors of initiatierituelen in het bahaïsme. De godsdienstoefening bestaat uit dagelijks gebed en schriftlezing. Op de hele wereld treft men bahaïstische godshuizen aan, vooral in de Derde Wereld, meestal bij een school, ziekenhuis, weeshuis of soortgelijke instelling. Het bestuurslichaam van het bahaïsme, het Universele Huis van Gerechtigheid, komt elke vijf jaar bijeen en heeft zijn hoofdkwartier in Haifa (Israël).

Toegevoegd op: 16-8-2017

Onderwijsinstellingen waar basisonderwijs gegeven wordt; de vroegere lagere scholen. Omvat meestal de vroegere kleuterschool.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Een christelijke religieuze orde volgens de Regula Benedicti, de kloosterregel van de heilige Benedictus van Nursia (ca. 480-547). De Regula Benedicti is een gedetailleerde richtlijn voor het bestuur en het spirituele en materiële welzijn van een klooster. Vanaf de 7de eeuw gold de kloosterregel ook voor vrouwen en in de vroege 9de eeuw had de regel vrijwel alle andere kloosterregels in Noord- en West-Europa verdrongen. Benedictijnen houden zich aan een afgewogen dagelijks ritme van gebed, lichamelijke arbeid en studie, zoals voorgeschreven door de heilige Benedictus. Stabiliteit, groepsgebed en gehoorzaamheid aan de abt zijn erg belangrijk. De orde, die bestaat uit autonome kloosters, heeft een lange traditie van wetenschap en onderwijs.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Wordt gebruikt voor gebouwen die zijn bedoeld om tegemoet te komen aan de behoeften van een voortgezet onderwijsprogramma.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Instellingen voor bijscholingsprogramma's, met vervolgonderwijs dat is gericht op het vooruithelpen of ontwikkelen van volwassenen op het gebied van persoonlijke, academische of professionele ontwikkeling.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Concept, voor het eerst verwoord in 1969 in een publicatie van de sociaal antropoloog Claude Lévi Strauss, dat een analogisch verband legt tussen de wijze waarop een knutselaar (bricoleur) de hem beschikbare gereedschappen en materialen gebruikt om constructies te maken, en de wijze waarop primitieve mensen, toen ze met nieuwe problemen te maken kregen, geen nieuwe concepten bedachten maar bestaande ideeën herordenden en aanpasten aan de nieuwe omstandigheden. Het concept is overgenomen door denkers en schrijvers in andere disciplines, zoals onderwijs, kunsttheorie, recht en economie, voor de beantwoording van de vraag hoe kunstenaars, leraren en anderen omgaan met nieuwe situaties door bestaande ideeën en materialen aan te passen.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Ceremonies waar een graad of diploma wordt verleend door een onderwijsinstelling.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Onderwijsmethodologie waarbij cases worden gebruikt als pedagogisch hulpmiddel, bijvoorbeeld op het terrein van de rechten, het zakenleven, de geneeskunde of het onderwijs. Cases kunnen een echt of een fictief scenario betreffen, analyses van ernstige incidenten, casestudy's, karakterschetsen of anekdotes.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Handboeken of richtsnoeren voor onderwijs aan de hand van een reeks vragen en antwoorden, met name voor religieus onderwijs.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Instellingen in het hoger onderwijs die onderricht bieden in de algemene of alfawetenschappen voor een doctoraaldiploma; kunnen onafhankelijk zijn of deel uitmaken van een universiteit. Geen Nederlands equivalent.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Wordt gebruikt voor gebouwen of groepen van gebouwen die de instellingen van hoger onderwijs huisvesten, die onderricht bieden in de algemene of alfawetenschappen voor een doctoraaldiploma; kunnen onafhankelijk zijn of deel uitmaken van een universiteit. Geen Nederlands equivalent. Zie 'universiteiten'.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Door de overheid gefinancierde onderwijsinstellingen zonder huisvestingsmogelijkheden die voldoen aan de onderwijsbehoeften van een bepaalde gemeenschap. De term kan ook verwijzen naar gebouwen van middelbare scholen of sixth-form colleges die buiten schooluren ruimten ter beschikking stellen aan de lokale gemeenschap voor educatieve en recreatieve doeleinden; meestal in Groot-Brittannië. Geen Nederlands equivalent.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Onderwijsinstellingen waarvan de voorzieningen en lesprogramma's nauw verbonden zijn met het leven en de behoeften van de hele gemeenschap die er ook in kan meedelen.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Verwijst naar het samenstel van waarden, wetenschappelijke tradities en sociale visies dat is geïnspireerd op de leer van Confucius in de 6de eeuw v. Chr. in China. Dit geloofssysteem, dat is gebaseerd op kennis van het verleden en het behouden van culturele tradities, oefende een sterke culturele invloed uit in Oost-Azië en drukte een stempel op het bestuur, de maatschappij, het onderwijs en het gezinsleven in deze regio. Het wordt gekenmerkt door sterke universele humanistische filosofieën; Oost-Aziaten blijven vaak confucianisten, ook als ze andere religies aanhangen, zoals de islam of het boeddhisme.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Onderwijsinstellingen, meestal lager of middelbaar onderwijs, waar alleen op doordeweekse dagen les wordt gegeven en die geen pensionvoorzieningen bieden. Geen Nederlands equivalent.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Wordt gebruikt voor scholen, meestal lager of middelbaar onderwijs, waar alleen op doordeweekse dagen les wordt gegeven en die geen pensionvoorzieningen bieden. Geen Nederlands equivalent.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Ruimtes waarin men baby's en jonge kinderen verzorgt. Te onderscheiden van nachtverblijven, die alleen bedden en voorzieningen hebben voor nachtverzorging. Dagverblijven dienen gewoonlijk als speel- en onderwijsruimtes. Kinderdagverblijven zijn publieke of particuliere instellingen voor de opvang van kinderen overdag.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Scholen in het Britse en Amerikaanse onderwijs die ondersteunend zijn aan of worden ondersteund door een kerkelijk bisdom, vaak met een opleiding in theologie. Geen Nederlands equivalent.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Officiële documenten die een zekere eer, graad of privilege toekennen, vooral wanneer het het behalen van een diploma of een graad aan een onderwijsinstelling betreft.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Zij die in hun werk of functie onderwijs of onderricht geven, vooral op een school.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Instellingen voor hoger onderwijs voor economie en handel. Gebruik 'handelsscholen' voor scholen die zijn bestemd voor het opleiden van mensen in de administratieve aspecten van zaken en handel.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Instellingen voor hoger onderwijs voor economie en handel. Gebruik 'handelsscholen' voor scholen die zijn bestemd voor het opleiden van mensen in de administratieve aspecten van zaken en handel.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Onderwijs, meestal na middelbaar onderwijs en op part-time basis of voor een korte termijn, soms zonder erkenning, bedoeld als voorzetting op of bijscholing van volwassenenonderwijs, voor de persoonlijke, academische of beroepsmatige ontwikkeling.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Onderwijsinstellingen die zijn gewijd aan het lesgeven in diergeneeskunde en het opleiden van dierenartsen. Dit zijn artsen van wie de praktijk betrekking heeft op het voorkomen, controleren, diagnosticeren en behandelen van letsel en ziekten die de gezondheid van huisdieren en wilde dieren aantasten, inclusief het voorkomen van het overbrengen van dierziekten op andere dieren en mensen.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Onderwijsinstellingen, meestal verbonden aan universiteiten, die lesprogramma's bevorderen in een grote verscheidenheid aan onderwerpen die betrekking hebben op muziek, waarmee een graad kan worden behaald.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Particuliere scholen, meestal voor meisjes, met voornamelijk opleidingen in huishoudelijke vaardigheden, cultureel gedrag en sociale activiteiten, zodat jonge dames van bepaalde sociale klassen klaar zijn voor de traditionele rol van volwassen vrouwen in beschaafde gemeenschappen. Naast een beperkt onderwijs in algemene kennis worden op finishing schools voornamelijk zaken aangeleerd als goede manieren, houding, handwerken, tekenen, maaltijdplanning, kledingplanning, conversatietechnieken, toezicht op kinderopvang, zang en dans.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Wordt gebruikt voor kleine landelijke centra die beschikken over elementaire algemene voorzieningen en voorzieningen op het gebied van onderwijs en godsdienst, maar die meestal niet meer dan 250 inwoners tellen; kan ook verwijzen naar de kleinste opgenomen eenheden in een gemeentelijk bestuur.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Verwijst naar de school in het Tibetaanse boeddhisme die in 1409 is begonnen toen Tsongkapa (1357-1419) het klooster Riwo Ganden stichtte. Als laatste van de grote scholen is Gelug ook de grootste geworden. De dalai lama en de panchen lama zijn beiden lid van deze school. De Kadampa, de oudste orde van het Tibetaanse boeddhisme, is erin opgegaan. De Gelug is sinds de 17de eeuw de overheersende school en heeft een enorme politieke macht gehad van de tijd van de vijfde dalai lama, die heerser van Tibet werd, tot de Chinese inval van 1951. De leden hechten waarde aan eruditie en organiseren regelmatig debatten tussen vertegenwoordigers van tegengestelde filosofische standpunten. Dogmatiek en logica worden beschouwd als hulpmiddelen om verlossing te bereiken omdat het continuüm van een persoon wordt gezien als een cognitieve en lumineuze energie die kan worden gezuiverd door meditatie en contemplatie. De school staat bekend om het rigoureuze onderwijssysteem dat bestaat uit een aantal klassen die een monnik moet doorlopen; de meest begaafde leerlingen gaan op voor de graad van Geshe ('professor'), waarvoor zij 24 jaar moeten studeren. De nadruk ligt op kloosterdiscipline (vinaya), celibatair leven, onthouding van bedwelmende middelen en geweldloosheid. Tantristische lessen worden daarom aangepast aan de celibataire leefstijl en zijn alleen beschikbaar voor hen die eerst de theorie onder de knie hebben gekregen. Aanhangers worden vaak ‘geelkappen’ genoemd vanwege de gele kappen die Tsongkapa aan de Gelug-monniken voorschreef om zich te onderscheiden van Nyingma-monniken, die rode kappen dragen. De school heeft met centra in Europa en de Verenigde Staten ook veel weerklank gevonden buiten Tibet. Het hoofdkwartier staat in Dharmasala in het noorden van India, waar met een ambitieus uitgeefproject wordt getracht de Tibetaanse teksten te conserveren en te verspreiden.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Vakscholen voor de handel; instellingen van middelbaar onderwijs waar m.n. de handelswetenschappen worden onderwezen. Gebruik 'economische hogescholen' waar het hoger onderwijs in economie en handel wordt gegeven.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Vakscholen voor de handel; instellingen van middelbaar onderwijs waar met name de handelswetenschappen worden onderwezen. Gebruik 'economische hogescholen' voor scholen waar hoger onderwijs in economie en handel wordt gegeven.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Onderwijsinstellingen die onderwijs bieden na het basisonderwijs en de lagere klassen van het middelbaar onderwijs en voorbereiden op het hoger of academische onderwijs.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Docenten die de hoogst mogelijke academische positie hebben bereikt in het tertiair onderwijs.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Verwijst naar de kunst en cultuur die is verbonden met de islamitisch-Turkse dynastie met deze naam die Syrië en Egypte regeerde van 935 tot 969. Van 946 tot 968 lag de meeste regeringsmacht bij de vizier en niet bij de zonen van de stichter van de dynastie, Mohammed ibn Tughj. De vizier, Abu al-Misk Kafur, was begunstiger van onderwijs en de kunsten. Hij verbond de eminente dichter al-Mutanabbi gedurende korte tijd aan zijn hof. De Ikhshidid-dynastie was de eerste die de orde in Egypte herstelde na de val van de Tulunids en legde de basis voor de nieuwe artistieke ontwikkelingen die plaatsvonden onder de Fatimids. In 969 stootten de Fatimids de laatste van de Ikhshidid-heersers, een kleinzoon van de stichter, van de troon, terwijl de Hamdanids de Ikhshidid-bestuurders verdreven uit het noorden van Syrië.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Gebouwen waarin organisaties of verenigingen zijn gehuisvest, of waar regelmatig bijeenkomsten worden gehouden ten bate van literatuur, wetenschap, beroepsuitoefening of onderwijs, en welke activiteiten met 'instituut' worden betiteld.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Een rooms-katholieke orde voor mannen die in 1540 werd gesticht door de heilige Ignatius van Loyola, een Spaanse soldaat die zich tijdens het herstel van een oorlogswond bekeerde tot het geloof. Het is een niet-contemplatieve orde die strikte gehoorzaamheid, naleving van Ignatius' Geestelijke Oefeningen en bijzondere trouw aan de paus vereist. De jezuïeten zwoeren veel middeleeuwse gebruiken af, waaronder de verplichting tot regelmatige penitentie en vastentijden, uniforme kleding en de gezamenlijke voordracht van de liturgische dienst. Andere vernieuwingen waren de zeer gecentraliseerde gezagsvorm met een levenslange ambtstermijn voor het hoofd van de orde, gradatie van leden, een jarenlange proeftijd voorafgaand aan de gelofte en het ontbreken van een vrouwelijke tak. De jezuïeten voeren verschillende soorten missiewerk uit, met de nadruk op scholing. De orde heeft overal ter wereld talrijke onderwijsinstellingen opgericht. De jezuïeten waren de belangrijkste geloofsverdedigers van de rooms-katholieke kerk, vooral ten tijde van de Contrareformatie. Meer recent was de orde van grote invloed op de modernisering van de kerk.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Instellingen voor postmiddelbaar onderwijs, die programma's van twee jaar aanbieden als afgeronde opleiding of als voorbereiding op voortgezette studies op universiteiten. Geen Nederlands equivalent. Zie 'universiteiten'.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Onderwijsinstellingen voor postmiddelbaar onderwijs, die programma's van twee jaar aanbieden als afgeronde opleiding of als voorbereiding op voortgezette studies op universiteiten. Geen Nederlands equivalent.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Onderwijsinstellingen in de Verenigde Staten die meestal de eerste drie klassen van de middelbare school omvatten. In sommige regio's komt de betekenis overeen met 'middle schools', maar de meeste schoolsystemen met een middle school kennen meestal geen junior high school. In de meeste regio's worden op middle schools kinderen toegelaten die een of twee jaar jonger zijn dan kinderen in junior high schools.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Professioneel geleide instellingen die zorg bieden voor kinderen onder de schoolleeftijd voor een dagdeel of de hele dag, meestal terwijl hun ouders aan het werk zijn. Te onderscheiden van peuterspeelzalen omdat ze meestal geen onderwijs bieden.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Een oud Chinees kalligrafisch schrift dat ontstond tijdens de Han-dynastie (206 v.Chr. tot 200 n.Chr.) en op grote schaal werd ingevoerd voor officiële en onderwijsdoeleinden. Het kwam voort uit het zegelschrift (zhuanshu), ontstaan in het penseelgeschriften van de latere Zhou- en Qin-dynastieën. Het verscheen voor het eerst tijdens de Qin-dynastie (221-226 v.Chr.) en kwam tot wasdom tijdens de Oostelijke Han-dynastie (late 3de eeuw v.Chr.). Hoewel enigszins vierkant en hoekig, met sterke nadruk op de horizontale halen, is het lishu is een echt kalligrafische schriftsoort, waarbij volledig gebruik wordt gemaakt van de buigzame penseel om de dikte van de lijn te moduleren. Er zijn veel voorbeelden uit de Han-periode overgeleverd, die met een penseel op bamboestroken zijn geschreven of in steen zijn gegraveerd. De karakters waren ongeveer van gelijke grootte en werden met gelijke tussenruimtes in een compositie geplaatst, maar de constructie van de karakters en de afzonderlijke halen varieerde sterk. De voornaamste kenmerken van het klerkenschrift zijn de hoekige halen, die de geronde lijnen van het zegelschrift vervingen, en de vereenvoudigde karakterstructuren, die ingingen tegen de zes beginselen van Chinese karakters. Het klerkenschrift heeft het fundament gelegd voor de ontwikkeling van latere schriften, waaronder het standaard- of reguliere schrift, het lopende of semicursieve schrift en het cursieve schrift. Dit schrift zou zijn gemaakt door een gevangene, Cheng Miao, en de nieuwe schrijfstijl werd onder gevangenismedewerkers populair voor officiële documenten en transcripties. Aan het eind van de Han-dynastie ontwikkelde het lishu zich tot het soepeler en vloeiender geschreven kaishu.

Toegevoegd op: 16-8-2017

In Nederland onderwijsinstellingen voor leerlingen die nog niet leerplichtig zijn, meestal van vier tot zes jaar. In veel onderwijssystemen maakt de kleuterschool deel uit van het openbare-schoolprogramma, waar kinderen meestal halve dagen kunnen wennen aan de overgang van thuis naar volledige dagen op verplichte scholen. De kinderen worden elementaire vaardigheden bijgebracht door middel van creatief spel, sociale interactie en een eerste aanzet tot klassikaal onderwijs. In het verleden, en op sommige plaatsen nog steeds, werd er niet of nauwelijks klassikaal lesgegeven op kleuterscholen en fungeerde het meer als kinderdagverblijf.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Onderwijsinstellingen voor lager en middelbaar onderwijs waar de leerlingen tevens kost en inwoning genieten.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Privé-instellingen voor lager en middelbaar onderwijs waar de leerlingen tevens kost en inwoning genieten.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Onderwijs gericht op het bevorderen van begrip van kunst, vooral door middel van kijken en ervaren.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Scholen waar basisonderwijs gegeven wordt; de vroegere lagere scholen. Omvat meestal de vroegere kleuterschool.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Kleine educatieve gebouwen in dunbevolkte gebieden voor het openbare, meestal lagere, onderwijs aan de lokale bewoners. Gebruik wanneer de functie of de locatie van dergelijke gebouwen benadrukt wordt. Gebruik 'dorpsscholen' voor scholen in dorpen die vaak slechts één of enkele lokalen hebben.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Onderwijsinstellingen met vierjarige opleidingen voor het opleiden van docenten voor de lagere en middelbare school.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Plankje met losse letters, hulpmiddel voor het eerste leesonderwijs.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Onderwijsinstellingen op middelbaar niveau in Frankrijk of van een soortgelijk systeem, waarbij de school door de staat wordt gefinancierd, in tegenstelling tot middelbare scholen die door een gemeente worden beheerd.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Documentatiecentra, meestal onderdeel van bibliotheken, archieven of onderwijsinstellingen, waar audio-visuele materialen worden beheerd en ter inzage worden aangeboden.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Administratieve onderdelen of afdelingen van onderwijsinstellingen die niet-gedrukte media zoals audiovisuele materialen en online computerbronnen ter beschikking stellen in openbare scholen of elders.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Onderwijsinstellingen voor het niveau tussen het basisonderwijs en hoger of academisch onderwijs.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Gebouwen met scholen voor onderwijs tussen lager en hoger (universitair) onderwijs.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Wordt gebruikt voor scholen die onderwijs bieden na het basisonderwijs en voorbereiden voor het hoger of academische onderwijs.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Wordt gebruikt voor scholen in Groot Brittannië en de Verenigde Staten die een overgang vormen tussen basis- en middelbaar onderwijs. In Nederland te vergelijken met het voorbereidend beroeps- en middelbaar onderwijs.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Onderwijsinstellingen in Groot Brittannië en de Verenigde Staten die een overgang vormen tussen basis- en middelbaar onderwijs. In Nederland te vergelijken met het voorbereidend beroeps- en middelbaar onderwijs.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Onderwijsinstellingen die mensen opleiden voor een loopbaan in de krijgsmacht en particuliere scholen die zijn georganiseerd volgens de disciplines en kledingvoorschriften van het militaire leven; beide geven lessen in militaire training en beide werken over het algemeen op universitair niveau, met programma's waarmee een graad kan worden behaald.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Wetenschappelijk en systematisch onderzoek en de bestudering van muziek en gebieden die daarmee te maken hebben zoals geschiedenis, theorie, muziekonderwijs, akoestiek, psychologie en sociale en culturele aspecten.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Nieuwe, hoofdzakelijk zelfvoorzienende nederzettingen, gebouwd in een eerder onontwikkeld gebied met voorzieningen op het gebied van wonen, commercie, industrie, onderwijs, recreatie en overheid

Toegevoegd op: 16-8-2017

Instellingen waar onderzoek wordt gedaan die meestal deel zijn van grotere organisaties of van collectieve, industriële of onderwijsinstellingen. Gebruik 'onderzoeksinstituten' voor onafhankelijke plaatsen waar onderzoek wordt gedaan.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Wordt gebruikt voor plaatsen waar onderzoek wordt gedaan, die meestal deel zijn van grotere organisaties of van collectieve, industriële of onderwijsinstellingen. Gebruik 'onderzoeksinstituten' voor onafhankelijke plaatsen waar onderzoek wordt gedaan.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Onderwijsinstellingen voor lager en middelbaar onderwijs die worden onderhouden op kosten van de overheid, als onderdeel van het openbaar onderwijssysteem.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Scholen voor lager en middelbaar onderwijs die worden onderhouden op kosten van overheid, als onderdeel van het openbaar onderwijssysteem.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Gebouwen, vaak met onderwijs-, onderzoeks- en recreatievoorzieningen, die zijn ingesteld door bedrijven speciaal voor het opleiden van de werknemers.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Te gebruiken voor de specifieke activiteiten die zijn betrokken bij het doelbewust overbrengen van kennis, vaardigheden of sociale waarden aan anderen. Gebruik 'onderwijs' voor het systeem dat betrekking heeft op het gehele proces van het overbrengen van dergelijke kennis of waarden.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Scholen die ondersteunend zijn aan of worden ondersteund door een parochie, meestal een kerkelijke parochie, en die meestal zowel godsdienstonderwijs als conventioneel onderwijs geven. Geen Nederlands equivalent.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Onderwijsinstellingen voor kinderen die te jong zijn voor de kleuterschool en verplicht onderwijs, maar oud genoeg om deel te nemen aan bepaalde educatieve en sociale activiteiten, meestal in de leeftijd van 2,5 tot 4 jaar. Peuterklassen verschillen van kinderdagverblijven omdat er meestal gekwalificeerde beroepskrachten werken, die educatieve spellen stimuleren en begeleiden en niet slechts kinderopvang bieden.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Onderwijsinstellingen in dunbevolkte gebieden voor het openbare, meestal lagere, onderwijs aan de lokale bewoners.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Onderwijsinstellingen voor kinderen met voorzieningen en georganiseerde programma-activiteiten die zijn gewijd aan spelen; opgericht als noodmaatregel in de Eerste Wereldoorlog; werden gebruikt als opvangplaatsen voor kinderen van werkende ouders en als plaatsen waar ouders en docenten het speelgedrag van kinderen konden bestuderen.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Onderwijsinstellingen waar personen worden opgeleid tot politieagent.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Wordt gebruikt voor particuliere scholen in Engeland en de Verenigde Staten, die zijn bedoeld om leerlingen voor te bereiden op een hogere opleiding in het onderwijsstelsel. Geen Nederlands equivalent.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Particuliere scholen in Engeland en de Verenigde Staten die zijn bedoeld om leerlingen voor te bereiden op een hogere opleiding in het onderwijsstelsel. Geen Nederlands equivalent.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Onderwijsinstellingen die speciaal zijn bedoeld om rabbijnen op te leiden; gebruik 'yeshiva's' voor scholen die lesgeven in de talmoedische wet in het algemeen en niet noodzakelijkerwijs alleen voor het rabbinaat. Gebruik 'theologische hogescholen' voor scholen die een opleiding bieden voor het priesterschap.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Wordt gebruikt voor onderwijsinstellingen met hogere opleidingsprogramma's die speciaal zijn bedoeld om rabbijnen op te leiden; gebruik 'yeshivas' voor scholen die les geven in de talmoedische wet in het algemeen en niet noodzakelijkerwijs alleen voor het rabbinaat. Gebruik 'theologische hogescholen' voor scholen die een opleiding bieden voor het priesterschap.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Verwijst in algemene zin naar alle fysieke objecten of fysieke verschijnselen die niet door mensen worden geproduceerd. Het universum van fysieke objecten wordt vaak onderverdeeld in realia, de natuurlijk voorkomende objecten en verschijnselen, en 'artefacten', door de mens gecreëerde objecten en verschijnselen. In specifieke zin verwijst de term realia binnen classificatiesystemen voor bibliotheken naar andere fysieke voorwerpen dan de boeken, tijdschriften of muziekregistraties die doorgaans in een bibliotheek zijn gecatalogiseerd. Eveneens in specifieke zin verwijst de term naar objecten uit de natuur, in huis of in andere situaties uit het dagelijks leven die voor klassikaal onderwijs worden gebruikt.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Onderwijsinstellingen die volledig of gedeeltelijk zijn gericht op religieus onderwijs en theologie.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Organisaties of instellingen die onderwijs verzorgen.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Onderwijsinstellingen die zijn ontstaan door het fuseren van twee of meer openbare scholen, meestal op het lagere en middelbare niveau.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Bals die worden gegeven door een klas van een middelbare school, academie of andere onderwijsinstelling, voornamelijk aan het eind van het academisch jaar.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Wordt gebruikt voor boerderijen die verbonden zijn aan onderwijsinstellingen en waar les gegeven wordt in landbouw of die de school van levensmiddelen voorzien.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Ruimten in scholen, bestemd voor het geven van onderwijs. Gebruik 'leslokalen' voor lesruimten in het algemeen.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Scholen die onderwijs bieden in theologie en religieuze geschiedenis, met als belangrijkste, maar niet als enige doelstelling het voorbereiden van de studenten op werk als priester, predikant of kerkmedewerker; worden meestal gesteund en beheerd door een kerk of een andere religieuze organisatie. Gebruik 'rabbijnenscholen' voor scholen die zijn gewijd aan het opleiden van rabbi's.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Onderwijsinstellingen die onderwijs bieden in theologie en religieuze geschiedenis, met als belangrijkste, maar niet als enige, doelstelling het voorbereiden van de studenten op werk als priester, predikant of kerkmedewerker; worden meestal gesteund of beheerd door een kerk of een andere religieuze organisatie. Gebruik 'rabbijnenscholen' voor scholen die zijn gewijd aan het opleiden van rabbi's.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Onderwijsinstellingen in Groot-Brittannië of in een systeem dat is gebaseerd op of vergelijkbaar is met dat in Groot-Brittannië, waar de leerlingen in de laatste twee jaar van het voortgezet onderwijs worden opgeleid voor toegang tot hogere scholen, inclusief de voorbereiding op de diverse toelatingsexamens.

Toegevoegd op: 16-8-2017

De sopraanblokfluit is het meest bekende type blokfluit en wordt veel in het (muziek)onderwijs gebruikt. De sopraanblokfluit produceert een hoger geluid dan de altblokfluit en is gestemd in C. Het is een octaverend instrument: het klinkt een octaaf hoger.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Sportcentra voor onderwijs in en beoefening van traditionele oosterse vechtkunst en zelfverdedigingsvaardigheden, alsmede boksen.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Instellingen voor hoger onderwijs die financieel worden gesteund door een Amerikaanse staat of de nationale regering van bepaalde andere landen. Geen Nederlands equivalent.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Instellingen voor hoger onderwijs die financieel worden gesteund door de staat. Geen Nederlands equivalent. Zie 'universiteiten'.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Financiële ondersteuning voor de opleiding van iemand die studeert, in het bijzonder in het hoger onderwijs.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Verwijst naar een Chinese dynastie uit de periode 589 tot 618 n. Chr. Gedurende deze periode werden het noorden en zuiden van China na jaren van scheiding herenigd. De Sui-dynastie heeft betrekkelijk kort bestaan, maar deze periode werd wel gekenmerkt door belangrijke vernieuwingen in de economie, de politiek en het onderwijs. Tijdens de Sui-periode kwam er een bloeiende handel met Centraal-Azië en het westen op gang. Ook op het gebied van techniek en architectuur was het een periode van vernieuwing, zoals blijkt uit het werk van Li Chun, een ingenieur, en de architect Kai Yuwen, die beiden dienden onder keizer Wendi (heerste van 581-604). Li Chun was verantwoordelijk voor 's werelds eerste open boogbrug van steen, de Anji-brug, terwijl Kai Yuwen het ontwerp leverde voor Daxing, dat zou uitgroeien tot de grootste stad met het hoogste bevolkingsaantal van zijn tijd. De Sui waren diepgelovige boeddhisten; veel van hun stenen beeldhouwwerken zijn bewaard gebleven, in tegenstelling tot hun in brons, hout en lakwerk uitgevoerde kunstwerken; ook hebben ze tal van oudere boeddhistische afbeeldingen gerestaureerd. Het Sui-beeldhouwwerk wordt als technisch hoogstaand beschouwd, maar blijft qua sierlijkheid achter bij het fraaiste beeldhouwwerk van de Noordelijke Qi. Sui-keramiek is zorgvuldig gemodelleerd maar overigens vrij sober. In zowel het noorden als het zuiden van China zijn Sui-celadons opgegraven, waarvan sommige zijn gedecoreerd met ingestempelde patronen. In steengoed of aardewerk uitgevoerde beeldjes van krijgers, ambtenaren en beschermende wezens werden in groten getale vervaardigd, met name als grafobject. Modellen van alledaagse voorwerpen zoals kachels en schoenen werden eveneens aan de overledene meegegeven voor gebruik in het hiernamaals. Kostbare militaire missers, natuurrampen en een autocratisch en spilziek bewind leidden tot het verval van de Sui-dynastie, die werd opgevolgd door de Tang-dynastie.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Beschrijft 8-millimeterfilm met een betere kwaliteit en een grotere beeldgrootte dan standaard 8-millimeter, dat nu vrijwel geheel is verdrongen. Super 8 werd in 1965 geïntroduceerd en werd hoofdzakelijk gebruikt in het onderwijs en voor marketing, bedrijfsopleidingen en thuisgebruik, in de vorm van oorspronkelijke opnamen of tot 8 millimeter verkleinde 16-mm-originelen.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Ruimten voor praktisch onderwijs en zelfstudie in vreemde talen met behulp van opname- en luisterapparatuur.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Hebreeuws-Engelse scholen die zowel seculier als religieus onderwijs bieden, meestal bestuurd onder orthodox-joodse auspiciën, of scholen die onderwijs geven in de talmoedische wet en die rabbi's wijden. Gebruik 'rabbijnenscholen' voor onderwijsinstellingen die speciaal zijn bedoeld voor het scholen van rabbi's. Gebruik 'joodse scholen' voor scholen die worden bestuurd onder hervormd of conservatief joodse auspiciën.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Onderwijsinstellingen voor de opleiding van tandartsen, die zich in de medische praktijk bezighouden met tanden en bijbehorende structuren van de mond: preventie, diagnose en behandeling van ziekten, letsel of misvorming van de tanden, het tandvlees en de kaken.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Hoger technisch onderwijs-instelling. Opvolger van de Polytechnische School en later omgezet in technische universiteiten.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Hoger technisch onderwijs-instelling. Opvolger van de Polytechnische School en later omgezet in technische universiteiten.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Scholen die onderwijs bieden voor één of meer geschoolde of halfgeschoolde ambachten of beroepen.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Tak van de linguïstiek waarbij de aandacht vooral uitgaat naar de toepassing van taalkundige theorieën, methoden, en bevindingen op praktische taalproblemen zoals taalonderwijs, lexicografie, vertalen, stilistiek en logopedie.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Strafinrichtingen voor jeugdige overtreders of first offenders met minder ernstige vergrijpen, waar school- en beroepsonderwijs wordt aangeboden als een middel tot hervorming van gedrag.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Docenten bij instellingen voor hoger onderwijs, in rang direct onder die van hoogleraar en boven die van universitair docent.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Ziekenhuizen waar officieel medisch onderwijs plaatsvindt, meestal aangesloten bij een school voor verpleegkunde of een medische faculteit.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Instellingen voor wetenschappelijk onderwijs die een graad kunnen verlenen. Het onderwijs omvat doctoraalstudies en postdoctorale opleidingen.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Instellingen voor wetenschappelijk onderwijs. Wordt gebruikt voor gebouwen of groepen gebouwen, dus de instelling als geheel. Het onderwijs omvat doctoraalstudies en postdoctorale opleidingen.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Onderwijsinstellingen die onderwijs bieden voor één of meer geschoolde of halfgeschoolde ambachten of beroepen. Gebruik 'technische hogescholen' voor onderwijsinstellingen voor technisch onderwijs.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Wordt gebruikt voor strafinrichtingen voor jeugdige overtreders van tussen de 12 en 19 jaar, of eenmalige overtreders met minder ernstige vergrijpen, waar school- en beroepsonderwijs wordt aangeboden als een middel tot hervorming van gedrag.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Volkstuinen in Duitse stedelijke gebieden, bestemd voor privépersonen voor het verbouwen van gewassen en recreatie. De Duitse 'Schrebergarten' is ontstaan in 1860 in Leipzig en genoemd naar de onderwijshervormer Daniel Gottlob Moritz Schreber (1808-1861).

Toegevoegd op: 16-8-2017

Instellingen die zijn gewijd aan het onderrichten van volwassenen. Er zijn verschillende soorten volksuniversiteiten, zoals de specifiek literaire instellingen die aan het begin van de 19e eeuw werden opgericht en instellingen die later werden opgericht voor algemene lezingen over literaire en wetenschappelijke onderwerpen, openbare discussies, concerten en andere activiteiten ter bevordering van algemeen onderwijs.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Instellingen voor hoger onderwijs, meestal zonder huisvestingsmogelijkheden, die dienen voor het onderwijs van een bepaalde gemeenschap.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Wordt gebruikt voor Hebreeuws-Engelse scholen die zowel seculier als religieus onderwijs bieden, meestal bestuurd onder orthodox-joodse auspiciën, of wordt gebruikt voor scholen die onderwijs geven in de talmoedische wet en die rabbi's wijden. Gebruik 'rabbijnenscholen' voor onderwijsinstellingen die speciaal zijn bedoeld voor het scholen van rabbi's. Gebruik 'joodse scholen' voor scholen die worden bestuurd onder hervormd of conservatief joodse auspiciën.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Onderwijsinstellingen die worden beheerd door de marine, met name instellingen die onderwijs bieden aan potentiële marineofficieren.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Instellingen die zijn bemand en uitgerust voor de diagnose van ziekten, voor medische en chirurgische behandeling van zieken en gewonden, en voor hun huisvesting tijdens de behandeling. Moderne ziekenhuizen fungeren vaak ook als centra voor onderzoek en onderwijs.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Scholen, meestal behorende tot een kerk, waar op zondag stichtelijk onderwijs m.n. aan kinderen wordt gegeven.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Onderwijsinstellingen die meestal behoren tot christelijke kerken, waar op zondag met name aan kinderen stichtelijk onderwijs wordt gegeven.