Associaties voor regisseur

Toegevoegd op: 16-8-2017

Mensen die de eindverantwoordelijkheid hebben voor alle creatieve en technische aspecten van een film.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Artistieke leiders van producties in de uitvoerende kunsten die verantwoordelijk zijn voor het werk dat wordt uitgevoerd door de andere artiesten en technici, het leiden van repetities en voor de algehele interpretatie van het werk.

Toegevoegd op: 16-8-2017

De persoon die de eindverantwoordelijkheid heeft voor alle creatieve en technische aspecten van een theaterproductie.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Personen die toezicht houden op alle fotografische aspecten in een televisie- of filmproject, met name de belichting. Ze zijn in het bijzonder belast met het bereiken van fotografische beelden en effecten die door de regisseur worden verlangd. Gebruik 'cameramensen' voor bedieners van film- of televisiecamera's.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Draaiboeken, die alleen door de regisseur mogen worden veranderd, met daarin alle audiovisuele aanwijzingen die voor het draaien van belang zijn, inclusief de dialogen, de geluidseffecten, de shots en de basis-editing van alle scènes in de volgorde waarin ze op het scherm vertoond dienen te worden.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Grof gemonteerde beeld- en geluidopnamen die elke dag tijdens het opnemen van een film worden gemaakt en dezelfde of de volgende dag worden vertoond zodat de regisseur en andere betrokkenen het resultaat kunnen beoordelen.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Wordt gebruikt voor de definitieve versies van scenario's. Ze bevatten alle dialogen en regie-aanwijzingen en zijn meestal opgedeeld in afzonderlijke scènes, waarbij de diverse shots - voor het gemak van de regisseur en eventueel dat van de acteurs - in chronologische volgorde zijn genummerd.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Visueel effect dat zich voordoet als een film met minder dan 24 frames per seconde wordt opgenomen, zodat de actie bij projectie van de film op normale snelheid versneld lijkt. De meeste stomme films werden opgenomen met ongeveer 16 frames per seconde, zodat bij de vertoning de beweging er sneller uitziet, en met dit soort schokkerige beweging worden deze films soms geassocieerd. Fast motion was een favoriete techniek van regisseur Mack Sennet, die het gebruikte in stomme komedies en is sindsdien ook gebruikt in modernere films, zoals 'Tom Jones' van Tony Richardson (1963).

Toegevoegd op: 16-8-2017

Te gebruiken voor mensen met een passie voor de filmwereld, die veel weten van films en het maken van films. Niet te gebruiken voor mensen die zich bezighouden met de filmproductie, zoals regisseurs, cineasten, enzovoort.

Toegevoegd op: 16-8-2017

In het algemeen: alle processen en technieken die worden gebruikt bij het maken van rolprenten op film of videoband, waaronder regie, acteerwerk, productie, opnemen, montage, script en ontwerp. Verwijst met name naar de werkzaamheden van film- of videoregisseurs en -producenten.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Selectieve of volledige lijsten van (speel)films, in het bijzonder van één regisseur of acteur of over een speciaal onderwerp.

Toegevoegd op: 16-8-2017

Stroming in de Duitse film die duurde van ongeveer 1969 tot de jaren 80 van de 20ste eeuw en die zorgde voor de opkomst van een nieuwe groep regisseurs, onder wie Rainer Werner Fassbinder, Volker Schlöndorff en Werner Herzog. Vanaf 1974 stelden de West-Duitse zendgemachtigden ARD en ZDF en het Filmförderungsanstalt (FFA) jaarlijks een geldbedrag beschikbaar aan televisieproducenten voor de productie van films voor bioscopen en televisie. De films waren in artistiek opzicht ambitieus en werden goed ontvangen, ondanks het beperkte budget. Beroemde films in deze stroming zijn Fassbinders 'Die bitteren Tränen der Petra von Kant' (1972) en Schlöndorffs 'Die Blechtrommel' (1979).

Toegevoegd op: 16-8-2017

Denkwijze die ontstond in de late jaren 50 van de 20ste eeuw onder Franse filmers, onder wie Louis Malle, François Truffaut, Alain Resnais en Jean-Luc Godard. De stroming is het meest bekend vanwege de bijbehorende theorieën die waren gebaseerd op het idee dat regisseurs die hun films domineerden de auteur en maker van de film werden. De stijl kenmerkt zich door innovaties in het editen van film, bijvoorbeeld snelle scènewisselingen of springers, die zorgen voor verwarrende, disjunctieve effecten in de vertelling als geheel.